Heineken bekroont HV KRAS/Volendam met titel Helderste club van Nederland

Heineken bekroont HV KRAS/Volendam met titel Helderste club van Nederland

zaterdag 04 juni 2016

Biergigant, handbalclub en schoonmaakbedrijf vinden elkaar bij project omtrent alcoholontmoediging

Al heel wat jaren zetten HV KRAS/Volendam (in nauwe samenwerking met Sport-Koepel Edam-Volendam) en Volendammer Schoonmaakbedrijf Succes zich in om jongeren onder de achttien jaar te stimuleren om het drinken van alcohol zo lang mogelijk uit te stellen. Het gezamenlijke alcoholontmoedigingsproject Glashelder wordt omarmd door de jeugdleden van de handbalclub en hun ouders. Ook bij Heineken zijn deze initiatieven op dit gebied niet onopgemerkt gebleven. De biergigant bekroonde KRAS/Volendam afgelopen vrijdag tot ‘Helderste club van Nederland’ in de categorie overige clubs. Een mooie bekroning op de jarenlange inspanningen van de betrokkenen bij het project Glashelder.

Door Sonny Sier

Ook bij Heineken staat maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Alcoholontmoediging heeft steeds meer prioriteit. De landelijke cijfers zijn schrijnend; liefst 92% van de sportkantines houdt zich niet aan de regels met betrekking tot het schenken van alcohol. Om sportclubs bewust te maken van de gevaren van alcoholconsumptie onder de achttien jaar, startte Heineken in samenwerking met NOC*NSF de campagne ‘Blijf Helder’. Verenigingen uit alle taken van de sport hadden de mogelijkheid om zich aan te melden om vervolgens bezocht te worden door een mystery visitor, die op een onaangekondigd tijdstip de kantine inspecteerde op het alcoholbeleid. Vanuit de rol als verenigingsondersteuner deelde Sport-Koepel deze campagne met alle sportverenigingen in Edam-Volendam en toen het bestuur van KRAS/Volendam er kennis van kreeg, twijfelde het geen moment en meldde de club aan.

‘Alcohol hoort niet in leefpatroon topsporter’

“Wij maken ons al jaren sterk voor de ontmoediging van alcohol onder onze jeugdspelers”, zegt technisch manager Joost Ooms. “In 2007 startten wij met het project Glashelder en sindsdien is het bij ons heel normaal dat leden onder de achttien geen alcoholische dranken nuttigen en gestimuleerd worden om dit zo lang mogelijk uit te stellen. Dit doen wij door hen aan ons te committeren met een ‘contract’. Als tegenprestatie worden zij beloond met bonussen, zoals een startbeloning, teruggave van de contributie en waardebonnen van de lokale sportwinkel bij het volbrengen van een contractjaar. Wil je topsport bedrijven, dan moet je daar veel voor laten. Alcohol hoort in zo’n leefpatroon niet thuis. Overigens geldt hetzelfde voor sporters in de breedtesport.”

De mystery visitor was dusdanig onder de indruk van de aanpak van KRAS/Volendam dat de handbalclub de beste beoordeling kreeg in zijn categorie. Vooral de uitingen van de Glashelder-campagne sprongen in het oog, zo valt te lezen in het rapport. Ooms is verheugd met de prestigieuze titel. “Het is voor ons een stimulans om verder te gaan waar wij mee bezig zijn. Alle betrokkenen bij het project Glashelder weten hoe belangrijk dit project is en hoeveel waarde het heeft voor de maatschappij. Ook zij mogen trots zijn op deze prijs.”

Vrijdag 3 juni was in Hilversum de officiële prijsuitreiking. De algehele titel ‘Helderste club van Nederland’ ging echter naar de Amsterdamse hockeyclub AH&BC, waardoor Volendam nét naast de hoofdprijs greep. De twee tickets voor de Olympische Spelen in Rio gingen zodoende naar de hoofdstad.

Schoonmaakbedrijf Succes is vanaf de start van Glashelder één van de drijvende krachten achter dit project. Het toeval wil dat Heineken ook nog eens klant is bij de Volendamse schoonmaakspecialist. “Het uitgangspunt van Succes om veel sportverenigingen te steunen is de overtuiging dat sport en bewegen helpt om fit te worden en te blijven” stelt Gerard Veerman, financieel directeur bij Succes. ,,Daarnaast zijn sportclubs over het algemeen prima organisaties voor een gezonde en sociale ontwikkeling van de jeugd. Kinderen kunnen tegenwoordig kiezen uit een veelvoud aan mogelijkheden om hun tijd te besteden, waardoor zij minder aandacht hebben voor sport. Daarnaast is het drinken van alcohol op jonge leeftijd slecht voor het lichaam, en in het bijzonder voor de hersenen. Via het project Glashelder kun je beide elementen op een positieve manier stimuleren. Wanneer je kinderen bewust maakt van de gevolgen en tevens beloont voor positief gedrag sporten zij meer én ontmoedig je het gebruik van alcoholische dranken op jonge leeftijd.”

Glashelder 2.0

Mede door de financiële en organisatorische steun van Succes kon het project Glashelder in 2007 worden opgestart. Door de jaren heen sloten zich ook andere partijen aan, zoals de gemeente Edam-Volendam en fysiotherapiepraktijk Duin+. Tevens werd met de steun van deze partijen in 2008 Sport-Koepel Edam-Volendam opgericht. Deze sportorganisatie is de lokale spin in het web als het gaat om sportstimuleringsprogramma’s, verenigingsondersteuning en andere dienstverleningen aan maatschappelijke partijen. “Sinds 2012 hebben wij het project Glashelder onder onze hoede en uitgerold bij onder andere handbalvereniging KRAS/Volendam”, vertelt Johan Molenaar van Sport-Koepel. “Sport-Koepel organiseert leuke activiteiten en bijeenkomsten met de deelnemers, verzorgt de administratie en zorgt ervoor dat kinderen plezier blijven houden in sport. Glashelder ontwikkelt zich dusdanig goed dat er inmiddels een 2.0-versie is, waarbij alle sportteams en individuele sporters in de gemeente de mogelijkheid hebben om zich aan te sluiten. Zo verspreidt het project zich over meerdere takken van de sport.”

Topsport als ideaalbeeld

Het voordeel van KRAS/Volendam is dat de heren- en damesteams op hoog niveau acteren en dus zo een uithangbord zijn voor topsport en tevens aanjager zijn voor breedtesport. Vooral voor de jeugd is het belangrijk om een uitdaging te hebben. Veerman haalt er een pakkend voorbeeld bij. “Afgelopen zondag was ik bij de handbalfinale om het landskampioenschap tussen de door Succes Schoonmaak gesponsorde dames van VOC en Dalfsen. Als hoofdsponsor kregen wij kaarten toegewezen, maar een aantal was over. Een trainer van KRAS/Volendam is toen met een damesteam uit de C-jeugd naar de wedstrijd gegaan. Hij spiegelde de meisjes voor dat zij hier later ook kunnen spelen, als zij maar hun best doen en op een gezonde manier leven. Zo geef je een gezicht aan het ideaalbeeld en  dat heeft een grote impact op kinderen.”

Daarom is ook Veerman opgetogen over de uitverkiezing van KRAS/Volendam als Helderste club van Nederland. “Met de verschillende connecties tussen Heineken, KRAS/Volendam en Succes kun je stellen dat de maatschappelijke cirkel met de uitverkiezing van de handbalclub nu rond is.”