SponsorSupport: Top Dental

SponsorSupport: Top Dental

woensdag 29 april 2020

Het zijn moeilijke tijden. Het dagelijks leven in Nederland ligt stil en vooral ondernemers krijgen veel financiële klappen. In de rubriek SponsorSupport geeft KRAS/Volendam zijn sponsoren een steuntje in de rug met het aanbieden van een podium voor promotieuitingen. Met in deze editie het verhaal van tandartspraktijk Top Dental, met daarin onder meer informatie over de heropening.

Tandartsprakijk Top Dental

Half maart. De medewerkers van Top Dental konden hun passie niet meer uitvoeren. Het helpen van patiënten was niet meer toegestaan. De afgelopen zeven weken is er tijd geweest om creatieve dingen te bedenken om weer volledig, maar toch net wat anders de praktijk voort te zetten. Zo werden onder meer verbouwingsmogelijkheden en een gepaste uitbreiding – zonder het verlies van de persoonlijke touch – besproken.

Het personeel hield zich ondertussen bezig met het volgen van tandheelkundige webinars, het bellen van patiënten en het uitvoeren van spoedbehandelingen. Een groot nadeel was echter dat het niet mogelijk was alvast vooruit te werken in het afbellen en inplannen van behandelingen.

Mondmaskers
De coronacrisis begon bij de tandartsenpraktijk met het bericht dat er geen normale mondmaskers meer geleverd konden worden. Er werd iets meer bekend over de manier waarop het virus zich verspreidde. Al snel werd duidelijk dat Top Dental de komende tijd alleen nog spoedbehandelingen mocht uitvoeren. Het boren van gaatjes en het verwijderen van tandsteen zorgt immers voor behoorlijk wat speekselspetters, wat kan bijdragen aan de verspreiding van het virus.

Veel tandartspraktijken in de omgeving wilden graag nog doorwerken en het was belangrijk op social mediakanalen andere tandartsen te overtuigen hun verantwoordelijkheid te nemen in het beperken van de besmettingspiek. Dit ook om ziekenhuizen te ontlasten, gezien de beperkingen in ziekenhuizen qua personeel en bedden voor de intensive-care.

Ondertussen werd er via WhatsApp dagelijks contact onderhouden met het personeel van Top Dental, om de nieuwe ontwikkelingen rond het virus te bespreken en te bediscussiëren. Al snel bleek het team nauw betrokken bij alle zaken die de praktijk en de patiënten aangaan. Er werd oplossingsgericht gedacht en dat gaf de leiding van de tandartspraktijk vertrouwen in de toekomst.

Advies
Uiteindelijk besloten 92% van alle tandartspraktijken in Nederland half maart dicht te gaan voor reguliere mondzorg. Onder meer mondzorgkoepels en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) namen dit advies al snel over. De gevolgen waren dat de tandartspraktijken financieel niet direct werden gesteund vanuit de overheid. Het personeel werd doorbetaald en de kosten voor bedrijfsvoering liepen gewoon, in mindere mate, door. Hier worden inmiddels wel wat oplossingen voor aangedragen.

Top Dental is gelukkig een gezonde onderneming en met het betrokken team kan het deze periode aan. Ondertussen werden inventieve ideeën bedacht voor mondmaskers, beschermende overalls en andere gezichtsbescherming.

Aan het werk
Door de mondzorgkoepels is een richtlijn opgesteld waardoor we als tandartspraktijk inmiddels weer redelijk veilig aan het werk kunnen. Dit met zo min mogelijk risico’s op de verspreiding van het virus. Zo moeten patiënten vooraf een vragenlijst over hun gezondheid invullen en wordt de temperatuur gemeten voordat zij plaatsnemen op de stoel. De afspraken worden ruimer ingepland, de kamers goed geventileerd en is de wachtkamer zo ingericht dat er anderhalve meter ruimte tussen de zitplaatsen is.

Verder heeft het personeel extra bescherming aan en wordt er tussen afspraken door extra tijd besteed aan het grondig desinfecteren van de werkruimte. De patiënt spoelt voor de behandeling een minuut met een oplossing van waterstofperoxide zijn mond om zo het mogelijke aantal virusdeeltjes in de mond of keel te verlagen.

De maatregelen tegen het coronavirus brengen veel problemen met zich mee. Toch zijn er ook bepaalde eye openers gekomen. Zo bleek dat er veel creativiteit huist in de medewerkers en beseft iedereen dat ze vastgeroest zaten in een bepaald patroon. Het kan dus blijkbaar ook anders. Zo kunne mondmaskers en operatiejassen ook gesteriliseerd en hergebruikt worden. Het contact tussen de patiënt en de zorgverlener wordt versterkt doordat iedereen minder gehaast zijn werk kan doen en er minder stress ontstaat als er een dag tussen de behandelingen zit. Dit biedt kansen om na de coronacrisis wat relaxter in het leven te staan.

Behandelingen
Tandartspraktijk Top Dental is inmiddels weer geopend voor reguliere mondzorg. Wel moet er bij het maken van de afspraken rekening worden gehouden met de nieuwe, eerder beschreven maatregelen. Kijk voor het inplannen van een afspraak op www.topdental.nl of neem contact op via het telefoonnummer 0299-396148.