Zonder zelf een echt verleden te hebben met de handbalsport is Loege Schilder al jaren betrokken bij KRAS/Volendam. In een portret vertelt het bestuurslid over zijn rol bij de Volendamse handbalvereniging, uitdagingen met Stichting Sport-Koepel en hoe het zijn bedrijf Care IS Vermogensbeheer vergaat tijdens de coronacrisis.
Een rol in de gemeenteraad van Edam-Volendam stond ten grondslag aan de komst van Schilder bij KRAS/Volendam. “Ik werd destijds door de club benaderd. Ze waren erg betrokken met maatschappelijke activiteiten en vroegen of ik vanuit mijn achtergrond in de politiek eens mee wilde kijken bij de vereniging. Binnen de partij CDA was ik bezig met een opleiding en moest daarvoor een scriptie schrijven of een project uitvoeren. Ik besloot voor het laatste te gaan en bracht daarvoor verschillende organisaties in Volendam bijeen om van elkaar te leren en de samenwerking op te zoeken. Het thema was dat jongeren via sport toegankelijker zijn en je gemakkelijker met ze in contact komt om maatschappelijke problemen aan te pakken."
De maatschappelijke activiteiten binnen de handbalvereniging groeiden de daaropvolgende jaren uit tot het tegenwoordige Stichting Sport-Koepel, waar Schilder nog altijd actief is. “Zo raakte ik ook bekend met de handbalvereniging. Ik zag al snel dat ze met veel maatschappelijke activiteiten bezig waren. Dat sprak mij erg aan. In gesprek met de club werd mij gevraagd of ik iemand wist voor het bestuur van de handbalvereniging. Ik had het idee dat ze wel verrast waren toen ik daar zelf wel wilde doen."
Alliantie Kansrijk
Mede door de uitvoerende rol in het bestuur van KRAS/Volendam en de werkzaamheden bij zijn bedrijf Care IS kwamen de verrichtingen bij Sport-Koepel op een lager pitje te staan. “Maar inmiddels is Care IS een volwassen bedrijf en zijn de rollen binnen de handbalvereniging verschoven. Bij de laatste ledenvergadering heb ik daarnaast aangegeven na het komende seizoen te stoppen met mijn rol als bestuurslid bij KRAS/Volendam. Daardoor komt er meer tijd vrij voor Sport-Koepel en dat is nodig ook.”
De organisatie achter Sport-Koepel is de afgelopen maanden flink gegroeid. Met Club- en Buurthuiswerk Edam-Volendam is een samenwerking op poten gezet onder de naam Alliantie Kansrijk. “Er gebeuren interessante dingen bij Sport-Koepel”, vertelt Schilder. “Vanuit de gemeente hebben we een paar mooie opdrachten gekregen, die goed passen bij onze missie en visie. Zo geven we tegenwoordig sportlessen op basisscholen, helpen we verenigingen en hebben we een kenniscentrum opgezet voor talentontwikkeling.”
Daar waar veel organisaties beperkt werden door de coronamaatregelen, hebben de medewerkers van Sport-Koepel manieren gevonden toch hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Schilder: “Ik ben trots op de mensen van Sport-Koepel. Ze hebben gekeken wat wél kon. Dat begon met het online delen van sportlessen. Toen we weer naar buiten mochten hebben de jongens hard gewerkt om in de hele gemeente twee keer per dag een activiteit aan te bieden. De kinderen mochten immers nog maar beperkt naar school. Dat geeft de spirit aan van de mannen. In veel gemeenten is men niet zo flexibel. Wij zijn daarin echt uniek."
Nodige uitdagingen
De coronatijd leverde ook voor Care IS – het bedrijf van Schilder en zijn zakenpartner Laurens Leek – de nodige uitdagingen op. Het beleggingskantoor kreeg te maken met sterk dalende koersen. “De particuliere beleggers raakten wat in paniek", vertelt Schilder. "Het zag er in de maand maart moeilijk uit, maar uiteindelijk valt de schade mee. Onze klanten zijn beloond voor hun vertrouwen en hebben alweer een groot deel van het verlies goedgemaakt."
In de financiële sector is de coronacrisis onderdeel van een grotere golfbeweging. “Het is iets dat in deze branche regelmatig op je pad komt. Al onze klanten beleggen voor de lange termijn en dan krijg met dit soort fases te maken. Het is iets waar je doorheen moet. Je loopt als belegger een risico en dat moet je accepteren om een hoger rendement te halen. Op die manier groeit je vermogen flink op de lange termijn.”
“We werken bij Care IS erg hard onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Dat wordt ook gewaardeerd. Daardoor zijn ze ook bereid ons een steuntje in de rug te geven. Zo zijn we door meerdere klanten gebeld die vroegen hoe het met ons ging en hun vertrouwen uitspraken. We helpen elkaar en dat is zeker in deze vreemde tijden erg prettig.”