Rabobank: tips voor klanten en ondernemers

woensdag 22 april 2020

Het zijn moeilijke tijden. Het dagelijks leven in Nederland ligt stil en vooral ondernemers krijgen veel financiële klappen. In de rubriek SponsorSupport geeft KRAS/Volendam zijn sponsoren een steuntje in de rug met het aanbieden van een podium voor promotieuitingen. In deel één geeft de Rabobank tips aan klanten en ondernemers over de omgang met de maatregelen tegen het coronavirus. 

Particuliere klanten
De limieten voor contactloze betalingen zonder pincode zijn tijdelijk verhoogd. Hierdoor hoeven de klanten minder vaak pincodes in te toetsen op de betaalterminals en wordt hand-op-handcontact zoveel mogelijk vermeden.

De onzekere tijden door het coronavirus roepen veel vragen op over betalingen, leningen, hypotheken, verzekeringen en beleggingen. Op de website van de Rabobank worden de veel gestelde vragen beantwoord. 

De Rabobank verzoekt zijn klanten alleen voor dringende zaken naar het kantoor te gaan. Bij verkoudheid of griepklachten geldt sowieso het verzoek om thuis te blijven. Klik hier voor meer informatie.

Ondernemers
De Rabobank slaat de handen ineen met de Nederlandse overheid en andere vaderlandse banken om het bedrijfsleven te steunen in deze zware tijden.

Op de website van de Rabobank worden onder meer vragen beantwoord over de impact op betalen, financieren, verzekeren, pensioenen, internationaal ondernemen en overheidsregelingen. Klik hier voor meer informatie.

Veiligheid
Oplichters versturen op dit moment valse berichten via WhatsApp, sms en e-mail waarin gevraagd wordt geld over te maken. Op de website van de Rabobank worden tips gegeven om hier mee om te gaan.

Fraude via WhatsApp
Verschillende klanten hebben valse WhatsApp-berichten ontvangen van oplichters die zich voordoen als een bekende van het slachtoffer. Vaak is dat een zoon of dochter, die een nieuw telefoonnummer beweert te hebben. De fraudeur weet vaak veel over het slachtoffer, omdat deze zijn informatie van social media haalt. Zo wekt de fraudeur het vertrouwen en vraagt het slachtoffer vervolgens geld over te maken. Vertrouw je het niet? Controleer eerst het nieuwe nummer door de persoon te bellen.

Ook is het mogelijk je WhatsApp te beveiligen met een extra verificatie, zodat hackers niet in je account kunnen komen. Dat stel je in met de volgende stappen.

1. Open WhatsApp
2. Klik op Instellingen
3. Ga naar Account
4. Verificatie in 2 stappen

Fraude via sms en e-mail
Naast fraude via WhatsApp worden er ook valse smsjes en e-mails verstuurd uit naam van de Rabobank over aanvragen van een nieuwe betaalpas. Daar staat in dat de huidige pas binnenkort vervalt voor gebruik of niet langer geldig is. In de valse berichten wordt verzocht direct (gratis) een nieuwe pas aan te vragen. Het kan ook een bericht zijn over het aanvragen van een antibacteriële betaalpas vanwege de uitbraak van het coronavirus. Wie de link in de e-mail of sms aanklikt komt op een nep-website terecht. Daar moet je je rekeningnummer en PIN-code invoeren. En vervolgens wordt gevraagd de betaalpas op te sturen.

Stuur je bankpas nooit op
Deze smsjes en e-mails zijn niet afkomstig van de Rabobank, maar van criminelen. De Rabobank zal nooit vragen je betaalpas op te sturen. Klik niet op de link, voer geen gegevens in en stuur de betaalpas nooit op.

Vertrouw je het niet? Stuur dan een sms of e-mail door naar valse-email@rabobank.nl of doe de check op de website van de Rabobank om te zien of je juist handelt. Klik hier voor verdere informatie over veiligheid.

Rabo &Co
Rabo &Co is een initiatief van de coöperatieve Rabobank, een bank die gelooft in de kracht van het samenwerken. Via een platform deelt de Rabobank bijzondere verhalen van mensen die naar elkaar omkijken en de handen ineenslaan om oplossingen te vinden voor de uitdagingen van vandaag en morgen. De Rabobank biedt hier een podium voor  uiteenlopende sociale en maatschappelijke initiatieven, waar het via leden andere klanten of medewerkers actief bij betrokken is. Klik hier voor meer informatie over de initiatieven.